Realizacje

ODBUDOWA ORGANÓW

| WROCŁAW |

ORGANY NFM

| WROCŁAW |

REMONT ORGANÓW

| PIESZYCE |

REWITALIZACJA

| ZAGRODNO |

INNE

REALIZACJE

Organy w Bazylice św. Elżbiety we Wrocławiu

9 czerwca 1976 roku w pożarze spłonęły wnętrza Bazyliki św. Elżbiety we Wrocławiu, w tym cenne barokowe organy Michaela Englera. W 2018 roku podjęto decyzję o ich odbudowie, która miała być największą tego typu na świecie. Ich konstrukcja miała być możliwie wierna oryginałowi sprzed 300 lat.

Po pożarze zachowało się jedynie 6 spalonych rzeźb, kartusze i popiół. Dokumentacja dotycząca instrumentu pochodziła z 1972 roku (fotogrametria inżyniera Woropajewa) oraz zdjęć sprzed II wojny światowej. Odbudową organów kierowało konsorcjum, składające się z polskich i zagranicznych firm, zaś atelier zajęło się wizualną stroną projektu – projektem i wykonaniem prospektu.

Rzeźbiarze, pod kierunkiem profesora Janusza Kucharskiego, pracowali na podstawie dokumentacji fotograficznej i modeli, by wiernie odwzorować pierwotny wygląd organów. Ogromna skala projektu sprawiła, że w atelier równolegle działał szereg pracowni: projektowa, rzeźbiarska, snycerska oraz pozłotnicza.

Odbudowa trwała 4 lata. W 2022 roku odbył się inauguracyjny koncert na zrekonstruowanych organach. Instrument ma 16,6 m wysokości, prawie 11 m szerokości, 54 głosy i 3468 piszczałek. Najmniejsza z nich ma 6 mm, zaś największa 12 m. Organy zdobią 22 figury, 200 m² snycerki i prawie 2 kg 24-karatowego złota. Dziś instrument jest wykorzystywany do koncertów organizowanych przez wrocławski magistrat.

Organy Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu

W latach 2017-2020 zostały zbudowane i zainstalowane w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu wyjątkowe organy zbudowane przez firmę Orgelbau Klais Bonn. Koordynacją projektu zajęło się Atelier z Andrzejem Lechem Kriese na czele.

Jest to najwyższej klasy instrument organowy w Polsce, wyjątkowej jakości w skali europejskiej. Powstawał przez ponad 30 000 godzin oraz jest efektem pracy prawie 65 osób.

Organy mają wysokość 14m i składają się z 4700 piszczałek i dwóch stołów – jednego  z trakturą mechaniczną zlokalizowanego przy instrumencie oraz drugiego mobilnego stołu estradowego z trakturą elektryczną.

 

Organy zostały wykonane w stylu francuskich organów symfonicznych z XIX-XX wieku. Z powodzeniem odbywają się na nich zarówno koncerty muzyki epok minionych oraz współczesne kompozycje. W 2024 roku Atelier zajęło się również częściowym demonontażem oraz ponownym montażem części organów w związku z zagrożeniem powodziowym we Wrocławiu.

Organy w kościele św. Antoniego Padewskiego w Pieszycach

Organy w kościele pw. św. Antoniego w Pieszycach wybudowała firma Schlag und Söhne ze Świdnicy w 1874 roku. Posiadaly one wtedy 38 głosów, trzy manuały z pedałem oraz mechaniczne traktury gry i rejestrów. Powietrze gromadził cztery miechy klinowe. W późniejszym czasie instrument był wielokrotnie remontowany i przebudowywany. Najważniejszych zmian dokonała firma Sauer z Frankfurtu nad Odrą w 1923 roku. Przearanżowała ona i rozszerzyła zespół brzmieniowy do 44 głosów. Cały instrument osadzony znajduje się wewnątrz oryginalnej, neogotyckiej szafie organowej. W latach powojennych stan organów ustawicznie się pogarszał, co doprowadziło do konieczności przeprowadzenia gruntownego remontu. 

Prace w tym kierunku rozpoczęły się na dobre pod koniec 2022 roku od zgromadzenia dokumentacji oraz złożenia wniosku do instytucji państwowych o niezbędne dofinansowanie na przeprowadzenie kosztownych prac. Z racji rozmiarów instrumentu i szeroko zakrojonych prac podjęto decyzję o ich etapowaniu. W ten sposób rokrocznie do życia wraca kolejna część. Dotychczas odrestaurowaliśmy stół gry wraz z przywróceniem jego pierwotnej pozycji (2023), przeprowadziliśmy prace konserwatorskie przy systemie powietrznym oraz wiatrownicach I manuału (2024). W 2025 roku planowane są prace przy wiatrownicach II manuału i pedału oraz przy piszczałkach pierwszych dwóch manuałów.

Organy w kościele pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy i Chrystusa Króla w Zagrodnie

Piękne, barokowe organy powstały w XVIII wieku. Niestety nie zachowało się zbyt wiele informacji na temat oryginalnego brzmienia instrumentu ani o tym, kto był ich autorem. Wiemy jednak, że posiadały pierwotnie 12 głosów. W 1818 roku, mistrz Meinert z Jeleniej Góry rozbudował znacząco instrument powiększając go o kolejne trzynaście głosów, co spotkało się z wielkim szacunkiem i uznaniem lokalnej społeczności. Czterdzieści lat później instrument zyskał kolejnych 8 głosów. W tej 38-głosowej formie, wielokrotnie przebudowywanej i naprawianej instnieje dla dnia dzisiejszego. Atelier wykonało w instrumencie rewitalizację traktury gry.

Więcej realizacji

Kościół parafialny pw. Matki Bożej Częstochowskiej w Lubinie

Zakup, dostawa i montaż 6-głosowych organów piszczałkowych firmy Späth wraz z niezbędnymi naprawami i regulacją.

Kościół parafialny pw. św. Michała Archanioła w Olszanach (pow. lubiński, woj. dolnośląskie)

Prace konserwatorsko-restauratorskie przy systemie powietrznym 9-głosowych organów nieznanego budowniczego z XIX wieku. Zakres prac obejmował kompleksową restaurację miechów wraz z systemem przylegającym, tj. kanałami powietrznymi, regulatorem, mechaniką regulatora etc.

Kościół parafialny pw. św. Ap. Piotra i Pawła w Chobieni

Pierwszy etap prac konserwatorsko-restauratorskich przy 12-głosowych organach świdnickiej firmy Schlag und Söhne (op. 234). Zakres obejmował prace konserwatorsko-restauratorskie przy stole gry, trakturze gry i rejestrów, wiatrownicach i miechu.

Kościół parafialny pw. Matki Bożej Częstochowskiej w Lubinie

Piękne, barokowe organy powstały w XVIII wieku. Niestety nie zachowało się zbyt wiele informacji na temat oryginalnego brzmienia instrumentu ani o tym, kto był ich autorem. Wiemy jednak, że posiadały pierwotnie 12 głosów. W 1818 roku, mistrz Meinert z Jeleniej Góry rozbudował znacząco instrument powiększając go o kolejne trzynaście głosów, co spotkało się z wielkim szacunkiem i uznaniem lokalnej społeczności. Czterdzieści lat później instrument zyskał kolejnych 8 głosów. W tej 38-głosowej formie, wielokrotnie przebudowywanej i naprawianej instnieje dla dnia dzisiejszego. Atelier wykonało w instrumencie rewitalizację traktury gry.

Kościół filialny pw. św. Anny w Osetnicy

Pierwszy etap kompleksowej restauracji i rekonstrukcji zdewastowanego 9-głosowego instrumentu Eduarda Horna z Wrocławia wybudowanego w latach 1874-1875. Zakres obejmował prace konserwatorsko-restauratorskie przy stole gry, trakturze gry i rejestrów, wiatrownicach i systemie powietrznym.

Dawny spichlerz plebański na terenie parafii pw. św. Marii Magaleny w Szczepanowie (pow. brzeski)

Sporządzenie na zlecenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa w Warszawie dokumentacji inwentaryzacyjnej 3-głosowego pozytywu wykonanego prawdopodobnie przez Stanisława Janika z Krosna w 2 poł. XIX w., który długie lata stał schowany w dawnym spichlerzu plebańskim.

Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. K. Szymanowskiego we Wrocławiu

Zakup, dostawa i montaż 6-głosowych organów piszczałkowych firmy Späth wraz z niezbędnymi naprawami i regulacją.

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych realizacjach? Odezwij się do nas!